Google reviewscore: 4.9
4.9/5

LinkedIn en AI – een gouden team

Je kunt de tijdlijn op LinkedIn niet openen of de posts omtrent AI vliegen je om de oren. Honderden tools, tips en trucs worden aanboden, al dan niet in ruil voor een connectie, like en reactie.

In dit artikel deel ik gratis mijn tips als het gaat om het inzetten van AI op LinkedIn. Ik help je aan een paar eenvoudige prompts om direct mee aan de slag te aan op je profiel. En daar hoef je verder niets voor te doen, alleen maar door te lezen 😉. 

LinkedIn en haar eigen AI-tool

Heb je een premium abonnement op LinkedIn, dan word je op allerlei plekken AI aangeboden. Om je post op te maken en ook om je profiel te professionaliseren. LinkedIn zelf is van Microsoft en gebruikt dan ook de tool van dit bedrijf: Copilot

Naar mijn mening heb je geen betaalpakket nodig om je profiel te pimpen. Je kunt zelf het gratis Copilot opzoeken of een van de volgende tools.

Inhoud artikel:

Mijn top 5 favoriete AI tools

Op dit moment zijn er een paar tools waar ik zelf dagelijks dankbaar gebruik van maak. Ieder heeft zijn eigen specialiteit en de kwaliteit wisselt soms per dag. Soms kan het uitkomst bieden om bij meerdere tools je prompt in te voeren. 

Een prompt is de opdracht die je geeft aan zo’n tool. Meer hierover vertel ik verderop in dit artikel.

Mijn top 5 AI-tools: 

  • ChatGPT – Uiteraard, daar kun je gewoon niet omheen. Deze tool gaat als een malle qua ontwikkelingen. Je kunt al veel in de gratis versie, maar de uitgebreide betaalde versie is nog interessanter.  Vooral de Custom GPT’s en Agents maken deze tool superhandig en interessant.
  • Claude – Het voordeel van Claude is dat recentere data wordt gebruikt dan, bijvoorbeeld, ChatGPT. Claude is echt gericht op ethiek en juiste antwoorden, daar waar ChatGPT nog weleens wat wil verzinnen. Claude is vooral snel, betrouwbaar en consistent in beschikbaarheid.
  • Perplexity – Ideale tool om in te zetten als zoekmachine of antwoordmachine. Het combineert de functionaliteit van een zoekmachine met die van een AI-chatbot. Anders dan ChatGPT, dat antwoorden genereert op basis van zijn vooraf getrainde kennis, gebruikt Perplexity actuele informatie door het doorzoeken van websites en online bronnen.
  • Deepl – voor vertalingen van teksten kun je eigenlijk bij alle AI-tools wel terecht, maar toch blijft Deepl mijn favoriet. Ook door de handige app. Als ik ergens CTRL CC doe, krijg ik direct de vertaling van die tekst te zien.
  • Gemini – voor gratis afbeeldingen een fijne simpele tool, maar ook het delen van gesprekken met anderen. SEO technisch ook een hele interessante tool. Want wat wil je lezen als je vraagt ‘Wie is de beste LinkedIn trainer van Nederland?

Juist 😁

Wie is de beste LinkedIn trainer van Nederland, prompt voor Gemini.
EEN BOODSCHAP VAN ONS

OPEN TRAINING - LinkedIn voor bedrijfspagina beheerders

Ontketen het potentieel van jouw bedrijf op LinkedIn in slechts één dag!

Schrijf je nu in en leer hoe je de kracht van bedrijfspagina’s en persoonlijke profielen kunt benutten!

LEES VERDER

Hoe zet je AI in op LinkedIn

Er zijn een aantal opties om AI in te zetten op LinkedIn. Laten we beginnen met het profiel.  Vooral voor de onderdelen ‘Info’ en de kopregel, die veel mensen toch nog wel lastig vinden om te vullen, is AI handig. Heb je geen idee hoe je deze onderdelen toevoegt of wijzigt, dan verwijs ik je graag naar mijn gratis Handleiding LinkedIn. Deze kun je direct downloaden (geen gegevens of e-mail nodig). 

Wat je als eerste doet, is de PDF van je profiel downloaden. Klik hiervoor in je profiel op ‘Hulpbronnen’ en dan ‘Opslaan als PDF’. 

Je PDF downloaden van je LinkedInprofiel doe je in je profiel onder 'Hulpbronnen'.

Deze PDF gebruik je om je AI-tool achtergrondinformatie te geven over jouw profiel en daardoor ook een betere uitkomst voor je kopregel en/of info. 

Op naar de prompts. Maar niet voordat ik nog even deze kanttekening daarbij gezet heb:

💡Gebruik deze prompts en AI als basis op LinkedIn en zie het vooral als hulpmiddel als je zelf moeite hebt met het schrijven van dit soort stukjes. Jij als persoon, als mens, bent en blijft belangrijker dan een tooltje. Jouw eigen inbreng en authenticiteit net zo. Mensen prikken er zo doorheen als je alles laat maken en schrijven door een tool. Houd het dus menselijk en zet de tools vooral in om je te inspireren, net even de puntjes op de i te zetten of een fijnere manier van lezen te bewerkstelligen. Gooi er altijd je eigen sausje overheen.  

Prompt voor je kopregel

Je kopregel is het eerste wat je ziet van iemand, tegelijk met de profielfoto en naam. Dit is je eerste indruk of, oneerbiedig gezegd, je digitale werphengel, je magneet.

Op het moment dat je iets post of ergens op reageert wil je dat mensen daardoor doorklikken op je profiel. Daar valt namelijk nog heel veel meer te lezen over jou en wie weet brengt dat mooie contacten, netwerkrelaties, sollicitanten, leads, klanten of gewoon interessante mensen die meer willen weten van jouw vakgebied. 

Je hoeft niet in een commercieel bedrijf te werken of (zelfstandig) ondernemer te zijn om de kopregel aan te passen. Deze tip geldt voor iedereen op LinkedIn. Of je nu voor de overheid werkt, een non-profit organisatie, zorg-of onderwijsinstelling, ook voor jou geldt dee prompt.

Automatisch pakt LinkedIn je huidige werkervaring over in je kopregel, en soms kan dat ook voldoende zijn. Maar wedden dat als je het een AI-tool vraagt, er een sterkere, creatievere tekst uit komt? 

Probeer het maar eens uit met deze basis-prompt: 

Schrijf een krachtige en wervende LinkedIn-kopregel in het Nederlands (max. 120 tekens) op basis van de bijgevoegde PDF. Zorg ervoor dat de eerste 30 tekens direct de aandacht trekken en uitnodigen om door te klikken naar mijn profiel.

Uiteraard is deze prompt niet in beton gegoten en mag je hem aanpassen naar wat jij zelf wil. Wil je bijvoorbeeld je doel of doelgroep benoemen op LinkedIn? Zet dat er dan in. Hoe duidelijker jij bent in je prompt, hoe beter het resultaat. 

Als voorbeeld heb ik het profiel van Rik Keijzer genomen. Hij geeft met zijn School of Sushi sushi-workshops op locatie en incompany door het hele land. Perplexity geeft uitleg bij de uitkomst. Wat vind je ervan? Zou jouw nieuwsgierigheid gewekt zijn op de tijdlijn?  

voorbeeld kopregel na invoering prompt in AI.
EEN BOODSCHAP VAN ONS

GRATIS HANDLEIDING LINKEDIN

Al meer dan 200.000 keer gedownload!

Alle tips en tricks om een professioneel LinkedInprofiel op te zetten.

Krijg meer klanten, leads én opdrachten.

Must read voor iedereen die serieus met LinkedIn aan de slag wil.

Download deze unieke LinkedIn handleiding van LinkedIn expert Corinne Keijzer. Direct en gratis, je hoeft geen gegevens achter te laten, of bestel een gedrukt exemplaar.

LEES VERDER

Prompt voor je info

Je kopregel trekt mensen naar je profiel en dan is het natuurlijk wel heel fijn als daar ook het onderdeel ‘Info’ ingevuld is. 

Je hebt hier 2.600 tekens de ruimte om iets meer over jezelf te vertellen, maar vooral ook om je profielbezoeker aan te spreken. Diegene komt niet voor niets op jouw profiel, zie het als een praatje dat je maakt in real life. 

De prompt die je hiervoor kunt gebruiken, en pas vooral aan wat jij belangrijk vindt: 

Schrijf een informatief stuk voor mijn LinkedIn-profiel in het Nederlands (max. 1.000 tekens). Haal belangrijke informatie uit de bijgevoegde PDF en verwerk deze op een natuurlijke manier. Begin met een aansprekende eerste zin die direct de lezer betrekt. Stel me voor zoals ik dat in het dagelijks leven ook zou doen: persoonlijk, informeel maar professioneel. Gebruik de je/jij-vorm en zorg voor een vlotte, toegankelijke toon.

Mijn goede vriendin Ingeborg van Gerwen werkt bij de arbeidsinspectie en ik mocht haar profiel even lenen als voorbeeld. Mooie uitkomst van Perlexity vind ik, als zou ik zelf nooit met ‘hoi’ beginnen. Wat dat betreft is het van groot belang dat je er alsnog je eigen sausje eroverheen gooit en tone-of voice gebruikt

AI als hulpmiddel voor je content

Voor het posten op de tijdlijn van LinkedIn kan het gebruik van AI voor meerdere doeleinden fijn zijn: 

  • Je kunt je post laten herschrijven, bijvoorbeeld om het meer actief te maken, lekkerder leesbaar of misschien met minder tekens dan je zelf geschreven hebt.
  • Je kunt je hook laten bedenken, oftewel, je openingszin waardoor mensen willen doorlezen.  
  • Je kunt een samenvatting laten maken, bijvoorbeeld bij een verwijzing naar je website
  • Je kunt oproepen om ideeën te spuien voor een post of artikel. 
  • Je kunt een contentkalender laten maken door AI. 

Zolang je het lief vraagt, doet AI alles voor je😉. 

Lieve ChatGPT, maak een maandelijkse contentkalender voor ons op gebied van social selling.  

Contentkalender maken met AI.

Zo zou ik nog heel lang door kunnen gaan, er is zóveel mogelijk met LinkedIn en AI.

Wil je meer weten over AI en dan vooral in combinatie met LinkedIn? In mijn boek ‘500 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ heb ik er een heel hoofdstuk aan geweid. Inclusief nog meer tools en prompts én met een heleboel tips van niemand minder dan Edwin Vlems, een échte AI-expert 😉.

EEN BOODSCHAP VAN ONS

Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt

Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op

Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?

Hoe werkt het algoritme

Tips voor SEO, AI, en auteursrechten

Werken hashtags nog en wat doe je met tags

Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten

LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?  

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Foto van Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

LinkedIn connectie verzoek
LinkedIn

LinkedIn uitnodigingen – tips voor een succesvolle aanpak

Uitnodigingen op LinkedIn van onbekenden, vol spam, liefdesverklaringen of zonder persoonlijk bericht. Al sinds de dag dat ik mijn eerste LinkedIn training gaf, in 2010, hoor ik mensen hierover mopperen. Vaak terecht, maar soms is het ook gewoon onwetendheid. Daarom een artikel met de do’s, don’ts, tips en alles wat je verder wilt weten over LinkedIn uitnodigingen.

Lees verder »
artikel over je LinkedIn instellingen
LinkedIn

12 interessante LinkedIn instellingen die je wil kennen

Er wordt soms best veel gemopperd op LinkedIn. En dat vind ik niet altijd terecht. Ja, er is nog veel voor verbetering vatbaar op het platform, maar er valt ook veel zelf te regelen. En daarom dit artikel. Om je LinkedIn-leven prettiger en leuker te maken. Ik geef je de belangrijkste LinkedIn instellingen waarvan ik zeker weet dat je ze wil kennen en daardoor aan kunt passen naar wens.

Lees verder »
Linken of volgen, wat is het verschil? Artikel van bekende LinkedIn trainer en expert Corinne Keijzer.
LinkedIn

Linken of volgen op LinkedIn – wat is het verschil

Linken of volgen op LinkedIn? Sinds de Creatormodus is verdwenen lijken de vragen hierover toe te nemen. Het ene persoonlijke profiel heeft een ‘Volgen’ knop in het profiel, de ander ‘Connectie maken’. Hoe zit dat? Kun je zelf kiezen? En dan heb je ook nog de optie om te ‘Ontvolgen’, hoe doe je dat en wat gebeurt er dan? In dit artikel leg ik alle verschillen uit en uiteraard vergezeld van de nodige en handige tips.

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven