De LinkedIn productpagina is een handige extra tab op je bedrijfspagina van LinkedIn. Hiermee laat je zien wat je in huis hebt qua producten en diensten. Ik laat je in dit artikel zien hoe je zo’n pagina opzet, wat je er in zet en waar je hem terugvindt. En uiteraard met de nodige extra tips😉.
Inhoud artikel:
Voor wie is de productpagina beschikbaar
Op dit moment is de productpagina beschikbaar voor organisaties in de volgende sectoren:
- B2B-software
- computerhardware
- financiële diensten
- verzekeringen
- onderwijs
- gezondheidszorg
- farmaceutische producten
Dit lijstje wordt uitgebreid in de toekomst, dus houd deze pagina in de gaten.
Waar vind je de productpagina op LinkedIn
De productpagina vind je terug op LinkedIn bedrijfspagina’s. Een extra tab laat zien dat er producten (of diensten) uitgelicht zijn door de beheerders. Ook op de homepage zie je direct de eerste productpagina(‘s) al terug.
Wat staat er op de LinkedIn productpagina
Klik je de productpagina open en/of heb je doorgeklikt, dan vind je daar de volgende onderdelen op terug:
Een CTA knop
Een CTA knop is een oproep tot actie met een link naar de website van het product of de dienst. Ook kan hiervoor in de plaats gekozen worden voor een Leadformulier. Je moet dan wel een URL invoeren met jullie privacy-beleid. De leads worden in een Excelsheet geïmporteerd.
Productinformatie
Net als op de hoofd-bedrijfspagina kun je ook op de productpagina een info stuk plaatsen. Het stuk bevat maximaal 1.000 tekens en is uiteraard helemaal gericht op product- (of dienst)informatie. Net als op de hoofdpagina spreek je de bezoeker aan en bedenk je ‘what’s in it for me’ vanuit hem of haar.
Een link naar je website
De weblink naar je productwebsite kan afwijken van de link onder de CTA knop. Je bezoeker vindt de link terug op de productpagina door op ‘Meer’ te klikken. Ik vraag me af hoeveel mensen daar op klikken, het zit best wel verstopt. Maak daarom van je CTA de belangrijkste link en niet deze link.
Media - foto's en video's
Je kunt maximaal 5 foto’s en video’s toevoegen. Je kunt video’s rechtstreeks toevoegen maar ook via Vimeo of Youtube met een linkje. Maak hier gebruik van, het brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst.
Houd voor afbeeldingen minimaal 1.128 x 376 aan.
Houd voor video’s formaat 16:9 aan en plaats alleen horizontale video’s (landscape).
Uitgelichte producten
Net als op het persoonlijke profiel kun je posts uitlichten in ‘Uitgelichte producten’. Zowel eigen geplaatste posts als reposts zijn mogelijk om toe te voegen. Evenementen helaas niet.
Uitgelichte klanten
Je kunt 21 klanten uitlichten op basis van hun LinkedIn bedrijfspagina’s. Persoonlijke profielen zijn dus niet mogelijk. De eerste klant staat direct bovenaan in onder de naam van je product.
Als je naar beneden scrolt in de pagina zie je de eerste 10 klanten staan.
INCOMPANY TRAINING - LINKEDIN VOOR BEDRIJVEN
Speciaal voor bedrijfspaginabeheerders die op LinkedIn willen heersen
Hoe maak je een productpagina aan
Enthousiast geworden? Dan laat ik je nu zien hoe en waar je de productpagina aanmaakt.
Als eerste ga je naar de bewerkingspagina van je company page. Daar klik je op ‘+Maken‘.
Kies uit het lijstje dat volgt ‘Voeg een product toe‘.
Hierna loop je een aantal velden door waarin je aangeeft of je product dezelfde naam heeft als je pagina en de naam die je je product of dienst wil geven. Vervolgens vul je de volgende onderdelen in de linker kantlijn stap voor stap naar wens in op basis van wat je hierboven gelezen hebt.
Een paar extra weetjes en tips
Een aantal weetjes en tips om rekening mee te houden:
- Alleen de hogere beheerder of contentbeheerder van de bedrijfspagina kan een productpagina aanmaken.
- Heeft je product dezelfde naam als de organisatie, dan wordt je productpagina een zogenaamd vlaggenschipproductpagina. Let op: dit is niet meer aan te passen na publicatie!
- LinkedIn bepaalt of je productpagina online komt of niet. Je moet hiervoor geduld hebben. Er staat ‘2 weken’ maar bij mij duurde het 6 weken.
- Bij de aanvraag moet je een aantal extra vragen beantwoorden voor LinkedIn. Ze willen weten in welke categorie je je product of dienst plaatst (zodat die eventueel aan het nu vrij beknopte lijstje toegevoegd kan worden). Ze willen ook weten wie concurrerende pagina’s zijn met soortgelijke producten/diensten.
- Je kunt zelf aangegeven voor welke doelgroep het product of de dienst geschikt is. Dit is op basis van functionaliteit.
- Je kunt maar liefst 35 productpagina’s aanmaken waarvan 10 worden getoond op de bedrijfspagina. Voor de andere pagina’s moet de geïnteresseerde doorklikken. Ik zou zelf, indien mogelijk, maximaal 10 pagina’s aanhouden.
- Ieder product is in meerdere talen te tonen. Ideaal als je een doelgroep in meerdere talen hebt. Maak je bijvoorbeeld een Engelstalig en Nederlandstalig product, dan ziet de lezer het in de taal van zijn of haar eigen instelling. Is diegene anderstalig dan Engels of Nederlands, dan ziet diegene de standaardtaal welke je zelf uitkiest. Meer info over taalinstellingen vind je hier.
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador