Persoonlijk profiel, bedrijfspagina of groep op LinkedIn: wanneer kies je welke optie en hoe zet je deze effectief in? Vooral een groep en de bedrijfspagina worden nog wel eens door elkaar gehaald, en het is niet altijd duidelijk wat de verschillen zijn tussen de bedrijfspagina en het persoonlijke profiel.
Daarom biedt dit artikel een overzicht om je te helpen de juiste keuzes te maken en beter inzicht te krijgen in het gebruik van deze opties.
Inhoud artikel:
Het verschil tussen het persoonlijke profiel en de bedrijfspagina
Laten we eerst het belangrijkste verschil tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina op LinkedIn uitleggen. Zoals de naam al aangeeft, is een persoonlijk profiel gericht op jou als individu. Dit profiel weerspiegelt jouw professionele werkleven, inclusief je werkervaring, vaardigheden en connecties. Je bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud en presentatie, waardoor het fungeert als zowel een digitaal cv als een visitekaartje. Via je persoonlijke profiel deel je updates vanuit jouw functie, rol, bedrijf of branche en maak je connecties met andere LinkedIn-gebruikers.
Een bedrijfspagina daarentegen vertegenwoordigt een organisatie en is bedoeld om alle betrokkenen en geïnteresseerden te informeren en betrekken. Hierop worden bedrijfsupdates, vacatures (betaald of gratis), en andere relevante content gedeeld. Daarnaast kun je de bedrijfspagina uitbreiden met onder andere showcases, productpagina’s en werken-bij-pagina’s. Het is ook mogelijk om een leadformulier met een duidelijke Call To Action (CTA) toe te voegen, waarmee je leads eenvoudig kunt verzamelen via een Excel-sheet.
Of je een bedrijfspagina nodig hebt, hangt af van je organisatie. Over het algemeen is een persoonlijk profiel krachtiger, vooral voor eenmanszaken of kleinere bedrijven. In deze gevallen kan het effectiever zijn om je persoonlijke profiel intensiever te benutten.
Zoek je dus meer zichtbaarheid voor je bedrijf of merk op LinkedIn? Kies dan de juiste strategie, afhankelijk van jouw doelen en de grootte van je organisatie.
Je kunt via een bedrijfspagina ook advertenties plaatsen op LinkedIn. Voor dit soort acties, en het beheer van een bedrijfspagina, heb je wel altijd je persoonlijke profiel nodig.
De eerste die de bedrijfspagina aanmaakt is eigenaar en tegelijk hogere beheerder. Deze beheerder kan ook andere beheerders aanstellen en verschillende rollen geven. Dit profiel is onmisbaar, want alle acties op de bedrijfspagina zijn eraan gekoppeld. Geen zorgen, de beheerders zijn alleen zichtbaar voor interne gebruikers; externen kunnen dit niet zien.
Een belangrijk verschil met een persoonlijk profiel is dat je als bedrijfspagina geen connecties kunt maken. LinkedIn-gebruikers kunnen de pagina alleen volgen, maar jij kunt hen niet volgen, weigeren of blokkeren. Bovendien is het momenteel (nog) niet mogelijk om zelf privéberichten te sturen vanuit een bedrijfspagina (reageren op een privébericht is wel mogelijk). Dit zijn allemaal functies die wel beschikbaar zijn voor persoonlijke profielen.
Wanneer een werknemer zijn of haar werkervaring correct invult, wordt het persoonlijke profiel automatisch gekoppeld aan de bedrijfspagina. Hierdoor kun je op de bedrijfspagina zien wie de medewerkers zijn, en worden zij direct volgers van de pagina, mits ze de juiste bedrijfspagina hebben geselecteerd.
Het samenspel tussen persoonlijke profielen van medewerkers en de bedrijfspagina van de organisatie is cruciaal voor zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn. Dit is vooral belangrijk als je nieuwe medewerkers, klanten of leden wilt aantrekken. Dit betekent echter niet dat je alle bijdragen van de bedrijfspagina zomaar moet delen via persoonlijke profielen. Een strategische samenwerking tussen beide is de sleutel tot succes.
Het verschil tussen een groep en de bedrijfspagina
De verschillen tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina zijn hopelijk duidelijk. Laten we nu kijken naar het onderscheid tussen een groep en een bedrijfspagina op LinkedIn.
Een groep is een community van leden, terwijl een bedrijfspagina volgers heeft, zoals eerder besproken. In een groep draait alles om een specifiek onderwerp waar leden met elkaar kunnen discussiëren, vragen stellen, en informatie uitwisselen. Dit verschilt aanzienlijk van een bedrijfspagina, waar alleen beheerders berichten kunnen plaatsen. Op zowel groepen als bedrijfspagina’s kunnen leden reageren en berichten liken, maar het delen van berichten is alleen mogelijk op een bedrijfspagina.
Hoewel de populariteit van groepen op LinkedIn al jaren daalt, zijn er wereldwijd nog steeds ongeveer 2.600.000 ‘standaard’ groepen beschikbaar. Daarnaast zijn er ook nog honderdduizenden ‘besloten’ groepen die niet openbaar vindbaar zijn. Deze groepen zijn alleen toegankelijk voor leden die een uitnodiging hebben ontvangen.
Standaardgroepen kun je eenvoudig vinden door specifieke zoektermen in de LinkedIn-zoekbalk in te voeren.
Heb je een interessante groep op LinkedIn gevonden en geopend, dan kun je in eerste instantie niet veel meer zien dan de beheerders, het onderwerp van de groep, een korte uitleg over de verwachtingen en misschien wie van jouw connecties lid zijn. Je hebt nog geen toegang tot de inhoud van de groep; daarvoor moet je eerst lid worden. Pas na toelating kun je de bijdragen van de leden bekijken. Groepsbeheerders beslissen wie wel of niet mag toetreden. Dit gebeurt vaak op basis van je profiel, zoals je werkervaring en interesses. De toelatingscriteria kunnen per groep verschillen; sommige beheerders hanteren strengere regels dan andere.
Verborgen groepen zijn daarentegen niet zichtbaar in zoekresultaten en kun je alleen betreden via een uitnodiging van de beheerder of een bestaand lid, afhankelijk van de groepsinstellingen. Deze groepen worden vaak gebruikt voor interne communicatie tussen collega’s, deelnemers, stakeholders en andere betrokkenen om specifieke informatie te delen.
Het grote verschil met een bedrijfspagina is dat in een groep elk lid kan bijdragen aan de discussie door berichten te plaatsen, terwijl op een bedrijfspagina alleen beheerders bepalen wat er wordt geplaatst. Hoewel groepen ook beheerders hebben, geven deze over het algemeen de leden meer vrijheid om te participeren, tenzij anders ingesteld. Helaas zijn groepen door de jaren heen steeds minder zichtbaar geworden op LinkedIn, wat het lastig maakt om leden actief te betrekken.
Groepsberichten verschijnen zelden tot nooit meer op de tijdlijn, terwijl berichten van bedrijfspagina’s, afhankelijk van het algoritme, meer zichtbaarheid krijgen. Wel kunnen groepsleden ervoor kiezen om e-mailmeldingen te ontvangen bij nieuwe berichten in de groep, terwijl medewerkers van een bedrijfspagina een melding krijgen bij nieuwe posts. Voor volgers van de bedrijfspagina is deze functie momenteel nog niet beschikbaar.
Groepen kampen bovendien met een imagoprobleem. In de afgelopen jaren zijn ze overspoeld door spam, doordat veel ondernemers, commerciële professionals en recruiters hun artikelen, advertenties en vacatures in met name de standaardgroepen dumpen. Sommige beheerders laten dit toe, of maken er zelfs misbruik van. Rond 2014 begon het vragen van geld voor het plaatsen van vacatures binnen groepen steeds vaker voor te komen, wat een negatieve invloed had op de populariteit van groepen.
LinkedIn heeft sindsdien wel aanpassingen gedaan, maar dit heeft er helaas ook toe geleid dat groepen moeilijker te vinden zijn en de interactie sterk is afgenomen. Het is niet ongebruikelijk om groepen met honderdduizenden leden te zien, waar nauwelijks nog interactie plaatsvindt. Het voelt soms als roepen in de woestijn—doodzonde!
Het grote voordeel van een LinkedIn-groep is nog steeds de mogelijkheid om een specifiek onderwerp bespreekbaar te maken en als lid waardevolle inzichten op te doen. Het vergt echter wat moeite om de echt waardevolle groepen te vinden. Vaak vind je deze pareltjes in de verborgen groepen, waar spam minder kans krijgt, in tegenstelling tot de standaardgroepen die voor iedereen toegankelijk zijn.
Daarnaast biedt een groep het voordeel dat je rechtstreeks privéberichten kunt sturen naar andere groepsleden, tot 15 keer per maand. Dit is normaal gesproken alleen mogelijk bij connecties of via bepaalde premiumfuncties op LinkedIn.
Als je adverteert op LinkedIn, kunnen groepen ook erg interessant zijn. Je kunt namelijk gerichte advertenties weergeven aan leden van specifieke groepen. Stel je voor dat 100.000 mensen interesse tonen in een onderwerp dat aansluit bij jouw doelgroep. Dan is het slim om deze targetingoptie te benutten voor je campagne.
INCOMPANY TRAINING - MEER SUCCES MET LINKEDIN
Jij en je collega’s willen ‘iets’ met LinkedIn. Maar waar begin je dan…?
Alle verschillen op een rijtje
Persoonlijk profiel op LinkedIn:
- Dit is de basis voor alles wat je op LinkedIn doet en moet altijd als persoon worden ingevuld (zie punt 8.2 van de voorwaarden).
- Je werkleven staat centraal.
- Heeft zowel volgers als connecties.
- Kan privéberichten sturen, maar alleen naar eerstegraads connecties (tenzij je een premium abonnement hebt of een van de uitzonderingen gebruikt).
- Biedt de mogelijkheid om een premium abonnement af te sluiten.
- Bevat 17 persoonlijke werkgerelateerde onderdelen die je naar wens kunt invullen.
- Biedt (commerciële) functies zoals het audio fragment, een hyperlink naar je website en Services.
- Je kunt jezelf als werkzoekend of recruiter markeren met een speciale profiellijst.
- Je bepaalt zelf welke bijdragen je op je tijdlijn plaatst.
- Heeft een groter bereik dan een bedrijfspagina, omdat mensen graag met mensen communiceren.
- Je kunt connectieverzoeken weigeren, mensen blokkeren en ontvolgen.
Bedrijfspagina op LinkedIn:
- De organisatie staat centraal.
- Heeft volgers, maar geen connecties.
- Berichten worden geplaatst door beheerders en zijn eenrichtingsverkeer.
- Beheerders zijn niet zichtbaar voor derden.
- Berichten verschijnen meestal op de tijdlijn van volgers (maar het algoritme speelt een rol).
- Bedrijfspagina’s zijn gekoppeld aan de werkervaring van medewerkers en zichtbaar voor iedereen (mits ingesteld).
- Biedt commerciële opties zoals leadformulieren, CTA-knoppen, nieuwsbrieven en advertenties.
- Volgers kunnen elkaar niet zien en kunnen meestal niet direct met elkaar communiceren (behalve in reacties of via privéberichten).
- Vacatures en advertenties zijn gekoppeld aan de bedrijfspagina.
- Mogelijkheden om werken-bij pagina’s, showcases, gerelateerde pagina’s en productpagina’s toe te voegen.
- Beheerders kunnen werknemers op de hoogte stellen van nieuwe bijdragen.
- Je kunt tot 3 posts uitlichten op de pagina.
Groepen op LinkedIn:
- Een specifiek onderwerp staat centraal.
- Er zijn zowel besloten als standaardgroepen.
- Heeft leden in plaats van volgers.
- Is een community waar elk lid iets mag posten, wat soms leidt tot discussies.
- Groepen kunnen last hebben van spamberichten, afhankelijk van de beheerders.
- Bijdragen zijn zelden tot nooit zichtbaar op de tijdlijn.
- Groepen zijn moeilijk te vinden op LinkedIn.
- Je vindt ze onder ‘Interesses’ onderaan je persoonlijke profiel, op de homepage links, of onder ‘Werk’.
- Groepen maken het gemakkelijk om één-op-één contact te leggen met leden.
- Vacatures kunnen alleen als bijdrage worden geplaatst.
- Leden kunnen instellen dat ze e-mails ontvangen bij nieuwe bijdragen.
Conclusie
Groepen zijn nuttig om specifieke onderwerpen te bespreken, maar bedenk goed of het de moeite waard is om er tijd in te investeren. Hetzelfde geldt voor bedrijfspagina’s: niet elke organisatie heeft er baat bij, vooral kleinere ondernemers niet. Voor hen zijn persoonlijke profielen vaak effectiever, omdat mensen liever zaken doen met mensen dan met bedrijfspagina’s en het bereik daar vele malen groter is.
Als je toch een groep wilt starten, besef dan dat dit veel tijd en energie kost. Controleer ook eerst of er al groepen bestaan waar je op kunt aansluiten. Als je een besloten groep start, zorg er dan voor dat je de leden goed begeleidt en duidelijk maakt waar ze de groep kunnen vinden, zodat ze actief blijven deelnemen.
Heb je vragen, laat het in een reactie hieronder weten.