Google reviewscore: 4.9
4.9/5

Gezamenlijke artikelen op LinkedIn – zo verdien je een Top-voice badge

Let op, update: Vanaf 8 oktober 2024 stopt LinkedIn met het uitdelen van de zogenaamde oranje Topvoice-badges. Vanaf 7 december zullen ze niet meer te zien zijn op persoonlijke profielen. Degenen die nog voor 8 oktober een badge ‘verdienen’ hebben hem dan dus nog 2 maanden op het profiel staan voordat ze definitief verdwijnen. Profileer je ermee in je kopregel? Vergeet dat vooral niet te verwijderen.

Gezamenlijke artikelen, of collaborative articles, op LinkedIn zijn door AI gegenereerde artikelen op basis van inhoud van content van LinkedIn-leden. Deze artikelen zijn volgens LinkedIn bedoeld om de betrokkenheid te bevorderen en waardevolle inzichten vanuit meerdere perspectieven te bieden. Door bij te dragen aan gezamenlijke artikelen kun je je expertise delen, een breder publiek bereiken en je professionele geloofwaardigheid vergroten. Als beloning krijg je uiteindelijk een ‘Top-voice’ badge. Maar wat zegt dat nou eigenlijk, zo’n sticker op je profiel? 

Inhoud artikel:

Hoe herken je gezamenlijke artikelen op LinkedIn

Net als de ‘gewone’ artikelen op LinkedIn zijn ook gezamenlijke artikelen (welke gecreëerd door AI) geïndexeerd in de zoekmachines buiten LinkedIn. Je herkent deze AI-artikelen door het woord ‘advice’ in de URL. Net als dat ‘pulse’ aangeeft dat het om een longread (‘gewoon’ artikel) gaat en ‘group’ om een groepspagina.

Je herkent gezamenlijke artikelen op LinkedIn aan het woord 'Advice' in de URL.

Jouw reacties op deze artikelen kunnen je zichtbaarheid opleveren op een bepaald onderwerp. Zowel op LinkedIn als daarbuiten. Ik moet hier wel eerlijk bij zeggen dat ik er echt naar moest zoeken op Google. Heel snel komen ze (nog) niet bovendrijven in de zoekopdrachten.  

Hoe en waar vind je gezamenlijke artikelen

Met deze link vind je de hele lijst met onderwerpen en daaraan gerelateerde gezamenlijke artikelen: https://www.linkedin.com/pulse/topics/home

lijst met onderwerpen voor gezamenlijke artikelen

Klik het onderwerp van interesse aan en kies een topic uit de linker rij. Je krijgt nu de mogelijkheid om een ‘bijdrage te starten’. Dit betekent dat je een reactie kunt geven op het artikel en dat mensen daarop jouw bijdrage kunnen liken.

Overzicht van een gezamenlijk artikel op LinkedIn

In principe kun je aan alle onderwerpen bijdragen. Uiteraard is mijn advies vooral onderwerpen te kiezen waar je jouw expertise in wilt laten zien.

Op dit moment zijn al deze artikelen alleen nog in het Engels te vinden. LinkedIn is wel bezig met een vertaal-optie dus lang zal het niet duren voordat je ze ook direct in het Nederlands lezen. De reacties kun je wel al direct vertalen zoals je hieronder ziet.

Vertaling van AI artikelen op LinkedIn
EEN BOODSCHAP VAN ONS
Digital Moves - Corinne Keijzer - LinkedIn trainingen

EXCLUSIEF LINKEDIN PROGRAMMA - ZO WORDEN JE COLLEGA'S SUCCESVOLLE AMBASSADEURS OP LINKEDIN

Haal met minimale inspanning het maximale uit LinkedIn

LEES VERDER

Hoe verdien je een Top-voice badge

Als je reageert op deze gezamenlijke artikelen, en mensen liken jouw reactie, dan kun je een zogenaamde ‘Top Voice’ Badge verdienen. Hoe vaak je moet reageren en hoeveel likes je moet krijgen voor deze badge is niet bekend. LinkedIn geeft aan dat dat ‘minstens 3 bijdragen’ moeten zijn. Dat kan dus 3 zijn, maar ook 30. Soms gaat het heel snel, soms duurt het wat langer. Dat zal ongetwijfeld ook met de populariteit van het onderwerp te maken hebben, neem ik aan. Zie ook mijn tips verderop in dit artikel.

Om aan te tonen dat het heel simpel is om de badge te krijgen, heb ik willekeurig op een aantal artikelen met onderwerp ‘social selling’ gereageerd. Het maakte me voor deze proef niet uit waar het precies over ging, als ik maar een bijdrage/reactie kon plaatsen. Zin of onzin laat ik even in het midden 😉. Voor iedere reactie die ik gaf, kreeg ik gemiddeld 4 likes. Deze vroeg ik gewoon aan mensen om me heen.  Een enkeling kwam uit mijn eigen netwerk.

LinkedIn persoonlijk profiel met een top voice badge

Eerlijk gezegd vind ik deze badges, en de vorm van ‘expertise uitstralen’, een enorm wassen neus. Ik vind het een foute manier van LinkedIn om contentcreatie, reacties en likes aan te jagen. Daarnaast is het niet te controleren of iemand ook echt verstand van het onderwerp heeft en vind ik ze daarmee volledig onbetrouwbaar. Je reageert, vraag je omgeving om wat likes, et voila.. je hebt een badge.

Wat wel handig is in deze, is dat je (in tegenstelling tot de posts op de tijdlijn) een reactie als ‘nutteloos’ kan markeren. Zouden ze op de gewone tijdlijn ook eens mogen toevoegen😉.

Optie Nutteloos in gezamenlijke artikelen op LinkedIn

💡Je badge blijft 60 dagen op je profiel. Als je niets meer bijdraagt verdwijnt de badge vanzelf na een waarschuwing van LinkedIn via mail.

Do's and don'ts voor het behalen van de badge

Een paar tips als je toch heel graag dat stickertje op je profiel wilt hebben en het zelf uit wil proberen: 

  • Als je puur voor de badge wilt gaan blijf dan bij 1 bijdrage per artikel. Als je meerdere bijdragen per artikel plaatst, word je concurrentie van jezelf. Het verkrijgen van de badge is op 1 bijdrage per artikel gericht. Het heeft dus geen zin, om op meerdere onderdelen te reageren. Tenzij je dat uiteraard wel nodig vindt. Bij mij duurde het in ieder geval daardoor een stuk langer, voordat ik de badge kreeg.
  • Wijzig je reactie niet meer als je hem eenmaal geplaatst hebt.

    Net als bij het algoritme voor posts op de tijdlijn is het wijzigen van je tekst in een bijdrage aan een gezamenlijk artikel onvoordelig. Je bereik daalt direct, LinkedIn ‘straft’ het bewerken af. 

  • Blijf ook hier weg van spam en zelfpromotie.
    Net als op alle andere plekken op LinkedIn wordt spammen of promotie afgestraft door LinkedIn. Ook hier geldt dat het algoritme negatief beïnvloed wordt. Blijf daar dus weg van, net als linkjes die het verkeer wegtrekken.
  • Houd je tekst kort maar krachtig.
    De charme van de gezamenlijke artikelen is dat ze kort maar krachtig zijn. Maak je reacties daarom niet te lang, houd ongeveer 500 woorden aan, dat is behapbaar.
  • Het staat niet alleen raar, maar het is ook nog eens nadelig voor de kracht van je bijdrage: je eigen tekst liken. Niet doen dus.
EEN BOODSCHAP VAN ONS

500 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS

Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt

Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op

Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?

Hoe werkt het algoritme

Tips voor SEO, AI, en auteursrechten

Werken hashtags nog en wat doe je met tags

Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten

LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?  

LEES VERDER

Hoe zoek je op gezamenlijke artikelen

LinkedIn biedt een aparte categorie in de zoekmachine waarmee je heel snel en makkelijk de gezamenlijke artikelen naar boven tovert. Vul het onderwerp in, klik op ‘Bijdragen’ en filter op ‘Gezamenlijke artikelen’.

Voorbeeld van een zoekopdracht in de LinkedIn zoekmachine voor gezamenlijke artikelen.

Gezamenlijke artikelen beoordelen en volgen

Je kunt helemaal onderaan de gezamenlijke artikelen een beoordeling geven en ook of je het artikel wilt volgen.

Volgen van gezamenlijke artikelen LinkedIn

Op het moment dat je op een bepaald onderwerp de gezamenlijke artikelen volgt, krijg je een melding wanneer er iets nieuws gepubliceerd is zodat je daar snel op kan anticiperen. 

Melding gezamenlijke artikelen LinkedIn

Mijn conclusie en advies omtrent gezamenlijke artikelen

Maak gebruik van de gezamenlijke artikelen als je daarmee je expertise meer wilt laten zien. Niks mis mee. 

Die Top-voice badge is een leuk gegeven, maar eigenlijk niets meer dan een wassen neus. Ik zou er in ieder geval niet te veel waarde aan hangen, je weet nu hoe ontzettend makkelijk het te verkrijgen is en dat expertise niet de eis is om hem te hebben of te houden. 

Ik zie meer de waarde in eigen content op de tijdlijn. Reageer daarnaast ook op een natuurlijke en inhoudelijke manier op posts in je netwerk die gaan over jouw vakgebied. Dát brengt je autoriteit en status. Geen Facebook-achtig stickertje op je profiel. 

Mijn badge heb ik laat verlopen, je gaat naar mijn mening al snel met de verkeerde intentie reageren en liken. Daarnaast merkte ik ook geen stijging in enig cijfer. Niet in mijn profielbezoeken, niet in connectieverzoeken en ook niet in de zoekmachine-opdrachten. In geen enkel opzicht een toegevoegde waarde dus. Tot nu toe… je weet nooit hoe het weer een slinger krijgt binnen LinkedIn.

Deel jij hierin andere ervaringen? Laat het weten in de reacties, ik ben heel benieuwd! 

EEN BOODSCHAP VAN ONS
Digital Moves - Incompany Trainingen LinkedIn

INCOMPANY TRAINING LINKEDIN

Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn

Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Foto van Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

Hoe stuur je toch een privébericht aan iemand die geen connectie is op LinkedIn.
LinkedIn

Geen connectie op LinkedIn en toch een privébericht sturen

Sinds LinkedIn de gepersonaliseerde uitnodigingen aan banden heeft gelegd, is het lastiger om contact te krijgen met LinkedIn-leden waar je niet mee gelinkt bent. Of toch niet?  Er zijn een aantal mooie LinkedIn-hacks die je in kunt zetten om deze limiet te omzeilen. Lees snel verder om te zien hoe.

Lees verder »
creator mode linkedin
LinkedIn

LinkedIn Creatormodus gebruiken – dit zijn de opties

De LinkedIn creatormodus (of creator mode) is een optie die heel interessant kan zijn voor je, vooral als je je veel bezighoudt met content op LinkedIn. Visuals zijn ontzettend sterk, je brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst. Daarom is het goed om te weten dat deze optie bestaat en wat het precies doet. In dit artikel laat ik zien wat er na activatie in je profiel verandert en welke extra opties je ineens aangeboden krijgt. 

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven