Google reviewscore: 4.9
4.9/5

Efficiënt zoeken op LinkedIn – praktische tips en tricks

hoe zoek je op LinkedIn

Op LinkedIn kun je zoeken op personen, bedrijven, vacatures, bijdragen, producten, opleidingen, services en nog veel meer. In de gratis versie heb je echt héél veel mogelijkheden die nog lang niet altijd bekend zijn. Onder andere door het gebruik van filters en Boolean search krijg je zelfs hele goede resultaten in de gratis versie van LinkedIn. En ook omgekeerd zoeken kan heel effectief zijn. 

Hierbij alle ins en outs omtrent zoeken op LinkedIn.

Inhoud artikel:

Zoeken op LinkedIn in de gratis versie

Een zoekopdracht binnen LinkedIn werkt in eerste instantie heel simpel. Je voert een of meerdere woorden in, in de zoekbalk bovenin, en klikt op enter. Je krijgt een lijst met uitkomsten te zien. Als eerste staan er een aantal personen en als je naar beneden doorscrolt zie je ook uit andere categorieën uitkomsten, zoals bijdragen en vacatures.

hoe zoek je op LinkedIn

Zoeken op LinkedIn per categorie.

Uiteraard is het veel handiger om te zoeken op categorie. Je ziet bovenin, onder de zoekbalk, alle categorieën staan zodra je een zoekopdracht hebt ingegeven. Op dit moment heb je keuze uit 10 categorieën.   

hoe zoek je op LinkedIn

Stel je kiest vanuit mijn zoekopdracht ‘Inkoopmanager’ voor de categorie personen, dan zie je dat er een resultaat van 608.000 is. 

hoe zoek je op LinkedIn

Wat houdt dat aantal in, waar is dat op gebaseerd? 

Het resultaat van jouw zoekopdracht is gebaseerd op de data uit, in dit geval, de persoonlijke profielen. Het is dus geheel afhankelijk van hoe mensen hun profiel ingericht en bijgehouden hebben. Het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je nu alleen profielen in je lijst ziet van huidige inkoopmanagers. Het kan best zijn dat ze dat woord ingevuld hebben bij een functie in het verleden, in hun kopregel, info stuk of misschien zelfs vaardigheden

Je hebt met dit aantal ook nog niet een echt lekker lijstje om mee te werken. Laten we daarom eens naar de filters kijken.

Filters bij zoeken op LinkedIn

Rechts bovenin, naast alle categorieën, zie je ‘Alle filters’ staan. Klik daar op.

hoe zoek je op LinkedIn

Je krijgt nu voor deze categorie, Personen, 12 extra filters waarmee je je zoekopdracht verfijnt. 

hoe zoek je op LinkedIn

Het eerste filter, ‘Senioriteitsniveau’ heeft een oranje vierkantje voor de optie zoals je ziet. Daarmee geeft het aan dat de optie niet beschikbaar is in de gratis versie. Hiervoor moet je een premium betaalpakket afsluiten. Daarmee krijg je 25 extra filters in plaats van 12. 

💡 Vooral het zoeken op 2de graads netwerk kan heel waardevol zijn. Je ziet direct wie jullie gemeenschappelijke connectie is. Misschien handig diegene in te schakelen en je bijvoorbeeld voor te stellen. 

hoe zoek je op LinkedIn

💡veel mensen hebben in Nederland hun profieltaal op Engels staan. Je sluit dus veel mensen uit in je zoekresultaten door profieltaal op Nederlands te zetten.

Iedere categorie heeft zo zijn eigen filters. Klik er gewoon eens op en loop ze rustig door.

Zoeken op LinkedIn bijdragen

Een bijzondere categorie wil ik nog wel uitlichten in dit artikel. Dat is het zoeken op ‘bijdragen’. Voor sommige functies, vooral zelfstandigen, zit hier een complete leadgenerator in verscholen. 

Met deze categorie kun je zoeken op álle bijdragen op LinkedIn. Dus niet alleen je eerstegraads connecties maar ook daarbuiten. Stel je bent webdesigner en je bent op zoek naar leads, vul dan eens een zinnetje in als ‘Wie kent een goede webdesigner’. Waarom? Omdat veel mensen voor dat soort beroepen een oproep doen op LinkedIn. op de tijdlijn. 

hoe zoek je op LinkedIn
EEN BOODSCHAP VAN ONS

INCOMPANY TRAINING - MEER SUCCES MET LINKEDIN

Jij en je collega’s willen ‘iets’ met LinkedIn. Maar waar begin je dan…?

LEES VERDER

Creëer je eigen tijdlijn met bookmarks

Als je veel zoekt op bepaalde categorieën kan het handig zijn om bookmarks aan te maken. In het geval van bijdragen kun je zelfs een eigen tijdlijn maken. Hoe doe je dat? 

In de categorie ‘Bijdragen’ kies je de filters die je in wilt zetten. In mijn geval kies ik ervoor dat ik bijdragen wil zien van afgelopen week. Ik kies voor ‘Nieuwste’ om ze chronologisch te bekijken. Bij ‘Van lid’ kun je de namen ingeven van de personen waarvan je de bijdragen wilt zien. En dit is het mooie aan deze functie: Het hoeven geen personen te zijn die je al volgt of waarmee je gelinkt bent. 

Heb je je opdracht helemaal zoals je zelf wil, dan bookmark je deze pagina in je browser. In Chrome en Firefox is dat met het sterretje rechtsbovenin. 

hoe zoek je op LinkedIn

Et voila… je hebt nu een tijdlijn met de nieuwste content van alleen personen die je heel graag wilt volgen. Uiteraard kun je de filters anders instellen als je het anders wilt.

💡Deze optie kan bijvoorbeeld ook heel handig zijn bij het volgen van prospects. Je ziet direct waar ze zich mee bezig houden, je kunt liken, reageren en jezelf makkelijk zichtbaar maken bij de persoon waarbij je in beeld wilt komen. 

Let op SEO

Wat soms bij zoekopdrachten wel lastig is, is dat je niet altijd precies de bewoordingen gebruikt die iemand in zijn of haar profiel heeft staan. Of in de bijdrage of andere categorieën. Een bekend voorbeeld is ‘Accountmanager’ dat vaak als ‘Account manager’ wordt geschreven als functie op LinkedIn. Mis je dus mooi de boot als je de een in je profiel hebt staan en de zoekopdracht net op de ander is. Of andersom.

Let maar eens op wat er gebeurt als ik zoek op inkoopmanager of op manager inkoop: 

hoe zoek je op LinkedIn

Je ziet een enorm verschil in resultaten en dat is logisch. De zoekmachine gaat af op de data uit de profielen, vacatures of bijlagen. Heel goed dus om daar over na te denken en misschien een zoekwoordonderzoek te doen voor jezelf.

💡Let op wie je doelgroep is. Is deze alleen Nederlands, gebruik dan ook de woorden waarop het meest gezocht wordt in het Nederlands. Ditzelfde geldt voor andere talen. Heb je een meertalige doelgroep? Dan is het wijs om je profiel in de taal of talen van je doelgroep aan te maken. Zo maak je jezelf niet alleen leesbaar maar ook vindbaar. 

EEN BOODSCHAP VAN ONS
Digital Moves - Incompany Trainingen LinkedIn

INCOMPANY TRAINING LINKEDIN

Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn

Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.

LEES VERDER

Gedetailleerd zoeken met Boolean Search

Misschien is het je opgevallen dat ik in het voorbeeld hierboven “Manager inkoop” tussen aanhalingstekens heb gezet. Zou ik dat niet doen, dan krijg ik hele andere resultaten bij Manager inkoop: 

hoe zoek je op LinkedIn

Zonder aanhalingstekens zoekt LinkedIn alle profielen waar beide woorden ergens (apart) in het profiel staan. Het snapt niet dat ik iemand zoek met die functie, het let alleen op of de woorden in het profiel staan. Los of bij elkaar maakt dat systeem niet uit. Op het moment dat ik de aanhalingstekens gebruik geef ik het signaal dat ze bij elkaar horen. Dit heet een Boolean operator.

Je ziet door het enorme verschil in resultaten dat het ook hierin heel belangrijk is hoe iemand zijn profiel gevuld heeft. 

Andere bruikbare Boolean operators

Er zijn héél veel Boolean operators die je kunt gebruiken. Ik ga ze hier zeker niet allemaal opnoemen, maar de bekendste operators die je goed kunt gebruiken binnen LinkedIn zijn:

  • AND – Je geeft hiermee aan dat je alle profielen wilt zien op basis van meerdere zoekcriteria. Bijvoorbeeld: Inkoopmanager AND Amersfoort. Je maakt je zoekopdracht dus kleiner. 
  • OR – Je wilt alle profielen zien waar één van beide (of meerdere) termen in staan. Inkoopmanager OR “Manager inkoop”. Je maakt je zoekopdracht dus groter. 
  • NOT – Je sluit bepaalde zoekcriteria uit. Bijvoorbeeld: Inkoopmanager NOT Amersfoort
  • (…) – bij langere en ingewikkeldere zoekopdrachten geef je met haakjes aan dat bepaalde criteria bij elkaar horen. Bijvoorbeeld: (Inkoopmanager OR “manager inkoop”) NOT Amersfoort

De woordjes AND, OR en NOT zijn bewust in hoofdletters. Maak je ze klein, dan zie je ook andere zoekresultaten. Maak die vergissing dus niet. 

Let op je zoeklimiet

Je kunt op LinkedIn niet onbeperkt zoeken helaas. Daar zit in ieder geval in de gratis versie een limiet aan. Wat die limiet is? Dat weet niemand precies. Ga uit van ongeveer 100 zoekopdrachten per maand. LinkedIn geeft je vanzelf een waarschuwing als je de limiet bereikt (hebt).

Wil je meer gebruik maken van die enorme bak data binnen LinkedIn en uitgebreid en veel kunnen searchen? Dan zou ik toch eens denken aan een premium pakket.   

Omgekeerd zoeken via de bedrijfspagina

Er is, naast de zoekbalk, nog een methode hoe je makkelijk kunt zoeken op LinkedIn. Google is een mogelijkheid om in te zetten voor je zoekopdracht maar dan krijg je teveel ruis op de lijn en niet altijd de beste uitkomsten. AI werkt tegenwoorig ook vrij goed maar is nog steeds niet betrouwbaar en geeft ook (nog) niet de beste resultaten weer. 

Er is nog een manier…. en dat is via de bedrijfspagina. Hiervoor heb je wel de bedrijfsnaam of onderwijsinstelling nodig waarbinnen je wil zoeken. 

Ik laat het zien met een voorbeeld. Iedere bedrijfspagina heeft een tab ‘Personen’. Ik neem HEMA even als voorbeeld en klik op de tab. Je ziet nu het aantal gekoppelde leden (LinkedInleden die HEMA op hun persoonlijk profiel als werkgever gekoppeld hebben in hun werkervaring) en een veld waarin je woorden kunt typen. 

hoe zoek je op LinkedIn

Stel ik ben op zoek naar de inkopers van de HEMA, dan typ ik ‘Purchaser OR Inkoper’ in het veld. Et voila… daar zijn de 59 mensen die ‘Inkoper’ of ‘Purchaser’ bij HEMA in hun profiel hebben staan.  

hoe zoek je op LinkedIn

💡Zoals je ziet gebruik ik hier ook Boolean search. Dit werkt hier net zo goed als in de zoekbalk.

Je kunt verder filteren door aan te geven waar ze wonen, waar en wat ze gestudeerd hebben, welke functietitel ze hebben, in welke branche ze werkzaam zijn en je kunt aangeven of je 1ste, 2de of 3de graads leden wil zien in deze uitkomsten.

hoe zoek je op LinkedIn

Is je zoekopdracht compleet, dan zie je daaronder een lijst met alle resultaten onder ‘Mensen die u misschien kent’. 

En dit allemaal in de gratis versie van LinkedIn. Handig toch?!

EEN BOODSCHAP VAN ONS

OPEN TRAINING - LinkedIn voor Ondernemers

Hele dag voor ondernemers die op LinkedIn willen shinen.

Schrijf je nu in en leer hoe je de kracht van LinkedIn voor jouw onderneming kunt benutten!

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Foto van Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

Hoe zorg je voor een professioneel LinkedIn profiel?
LinkedIn

Een professioneel LinkedIn profiel in 10 stappen

Een LinkedIn profiel aanmaken is niet zo moeilijk. Het invullen ook niet. Maar wat zijn nou nét die kleine verschillen die het grote verschil maken? De reden waarom iemand wél of niet geïnteresseerd raakt in jou als professional of direct weer afdruipt na het zien van je profiel? 

Lees verder »
creator mode linkedin
LinkedIn

LinkedIn Creatormodus gebruiken – dit zijn de opties

De LinkedIn creatormodus (of creator mode) is een optie die heel interessant kan zijn voor je, vooral als je je veel bezighoudt met content op LinkedIn. Visuals zijn ontzettend sterk, je brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst. Daarom is het goed om te weten dat deze optie bestaat en wat het precies doet. In dit artikel laat ik zien wat er na activatie in je profiel verandert en welke extra opties je ineens aangeboden krijgt. 

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven